Необхідно з'ясувати, куди поділися 27 громад УПЦ МП на Львівщині - релігієзнавиця
14:50 2 грудня 2024 р.
Відома релігієзнавиця, докторка філософських наук Людмила Филипович прокоментувала заяву голови Львівської ОВА Максима Козицького, що в області більше немає жодної зареєстрованої релігійної громади УПЦ МП.
На її думку, прихильники Московського Патріархату не зникнуть з Львівщини, а будуть й надалі організовуватимуть зустрічі, молебні... Про це вона розповіла в інтерв'ю Громадському, пише DailyLviv.com.
Филипович звернула увагу на цифри, які навів Козицький. Зокрема, що за час повномасштабного вторгнення 27 громад УПЦ МП приєдналися до ПЦУ, а ще 27 припинили свою діяльність за власною настановою.
"На жаль, я не поспілкувалася з начальником відділу у справах релігії ЛОВА, бо хотіла дещо уточнити, - зазначила Филипович. - Була цифра, що їх 27 приєдналося, 27 десь розчинилися невідомо де. Я думаю, що для Галичини це не випадкова подія. Тим більше, якщо ми згадаємо як Московський Патріархат увійшов до Галичини. у силовий спосіб, фактично привласнивши собі, величезну кількість громад, які належали УГКЦ".
Людмила Филипович вважає, що соціологи або релігієзнавці повинні з'ясувати, куди ж ділися парафіяни 27 громад, що припинили діяльність. При цьому докторка філософських наук переконана, що просто розчинитися вони не могли. Адже коли ти належиш до релігійної громади, ти сповідуєш не лише віросповідні цінності, а й ідеологічні. У випадку УПЦ МП — це література російською, яку поширюють в храмах, проповіді, які читають російською або церковнослов’янською. Тобто якщо громада активна, то вона може й надалі організовувати зустрічі тощо.
Що ж до переходів громад УПЦ МП до ПЦУ у Львівській області, то релігієзнавиця коментує їх так:
«Я передбачаю, що ці переходи не були добровільними, відкритими, ясними, без сумнівів, без примусу. Могли цим громадам пояснити: “Як в 1946-му році треба було греко-католикам вижити, і вони перейшли до Московської Церкви, так тепер і нам треба вижити, тому перейдімо на ПЦУ”. Не знаю, які аргументи там були присутні. Тому що не завжди спрацьовує усвідомлений, глибокий, патріотичний, національний поклик. Коли ти маєш перейти, бо не можеш належати до Церкви, яка зараз обстрілює наші храми, дітей, яка вкрала у нас майбутнє тощо. Тому добре було б все-таки дослідити ці процеси переходу».
Людмила Филипович каже, що інші громади УПЦ МП просто так, добровільно, не віддадуть те, що їм належить. До того ж закон «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» (так званий закон про заборону УПЦ) передбачає заборону громад Української православної церкви лиш у судовому порядку, якщо є доказова база зв’язку певної громади з країною-агресоркою.
«Тобто не буде такого, що зібралася “тройка” або “двойка” і вирішила, що не місце цій громаді на нашій території, і її треба заборонити. Ні. Треба знайти доказову базу, щоби дійсно переконати суддів в тому, що пеана релігійна організація зберігає зв’язок із Москвою», — пояснила докторка філософських наук.
Нагадаємо, Львівщина стала першою в Україні, де немає жодної зареєстрованої громади російської церкви.
Термінові повідомлення читайте на каналі DailyLviv.com в Telegram та у Facebook